• Contact
  • Inschrijven MM23
  • Inloggen
  • nl Nederlands
Trainingstips mentaal
Mentaal trainen

Deze 5 mentale geheimen helpen je door de zwaarste uitdagingen

Als je het tijdens een training moeilijk krijgt en je wilt stoppen, dan is dit wat je moet doen.

Om een goede loper of fietser te zijn heb je niet genoeg aan alleen maar sterke benen. Je geest is minstens zo belangrijk! Een inspanning zoals Mystery Mountain is niet alleen fysiek maar ook mentaal een flinke uitdaging. Je bent constant ‘in onderhandeling’ met jezelf. Belangrijk dus om mentale technieken te leren die zorgen dat je feilloos die top van de berg haalt of je zwaarste trainingen overwint!

1. Visualiseer jezelf op weg naar de top van die berg!

Successen visualiseren helpt écht! Iets eerst in gedachten doorlopen en beleven kan helpen om je workout met meer zelfvertrouwen te starten. Stel jezelf voor wat de lastige momenten zullen zijn, maar óók dat je je hier doorheen pusht. Voel je jouw brandende spieren al, of hoor je jouw zware ademhaling? Goed zo! Het kan je namelijk helpen die zware training door te komen als je in je gedachten ook jezelf pusht deze hordes te overwinnen.

Ervaar je dit moment later in het echt, voelt het als iets bekends en kun je makkelijker rustig blijven in de situatie die zich voordoet. Er is één maar: pas deze techniek alleen toe op dingen die je kunt controleren, dus bijvoorbeeld niet op het weer. Dat is sowieso lastig hier in Nederland.

2. Koppel je pijn aan een positief effect

Je benen staan in brand, je hijgt je een ongeluk en eigenlijk alles in je lijf smeekt om alsjeblieft te stoppen met je training. Deze situatie gaat vaak gepaard met onaangename gedachten, maar die negatieve gedachten zijn helemaal niet productief!

Koppel het feit dat je benen pijn doen aan iets positiefs en accepteer je pijn: het feit dat mijn benen verzuren betekent dat mijn benen sterker worden, YES; of ik adem zwaar, maar morgen is mijn conditie weer nét een stukje beter. Simpel toch?  

Tip 1. 

Visualiseer jezelf op weg naar de top van die berg!

Tip 2.

Koppel je pijn aan iets positiefs! 

Tip 3.

Monitor je vooruitgang.

Tip 4.

Deel je training op in kleine  stukjes.

Tip 5.

Denk aan eerdere successen en prestaties.

3. Monitor je vooruitgang

Heb jij al een sporthorloge of andere gadget waarin je jouw trainingen bijhoudt, of ben jij de grootste kudo verzamelaar op Strava? Goed bezig, want feedback over je vorderingen, ook digitaal, kan erg motiverend werken. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van afgelegde afstanden, hoogtemeters, tussentijden of je hartslag. Op de lastige momenten raadpleeg je jouw horloge en kan hetgeen wat je ziet zomaar eens bemoedigend werken. Je ziet bijv. dat je al op ruim drie kwart van je training zit of al een fikse afstand hebt afgelegd. 

Luister je naar lekkere up tempo muziek, scoor je nog meer punten! Uit onderzoek blijkt namelijk dat je pijntolerantie wat hoger kan komen te liggen als je naar muziek luistert tijdens een training.

4. Verdeel je training in stukken

Een training van een x aantal km klinkt héél zwaar, maar hak je het op in stukjes, is dat mentaal een stuk minder heftig. In plaats van te benadrukken dat je nog bijvoorbeeld nog steeds 12 kilometer te gaan hebt, kun je ook denken dat je nog maar vier keer drie km hoeft te overwinnen. Overwin gewoon dat stukje waar je op dat moment mee bezig bent. Daarmee concentreer je je gelijk op het behoud van bijvoorbeeld je snelheid en je techniek, en ben je niet bezig met wat er nog allemaal aankomt.

Dit kun je ook met visuele richtpunten doen. Kies een typerende boom, prullenbak of brievenbus langs je route en houd je inspanning vast tot aan dit punt. Bereikt? Mag je jezelf gerust een schouderklopje geven hoor.

Vier je successen

5. Denk aan eerdere successen

Als je terugdenkt aan eerder geleverde prestaties waar je trots op bent, kan dat een boost geven. Of het nu de Mont Ventoux is die je op gefietst bent vorig jaar of dat je voor de eerste keer een 15km loop hebt gedaan. Denk terug aan deze uitdagingen en herinner jezelf er vooral aan dat je ook déze uitdaging aankunt! #powerrrrrr

Voor meer trainingstips, volg onze social media kanalen en blog.